torstai 3. toukokuuta 2012

Minun vuoro

Haudi, minä oon ton Te-- eiku Leijonan kämppis, apottiveli, niinku se sano. Tuo emäntä on kehitelly monta nimee, mut ite sanon, että olen Pepsi-Kola, halsualainen maalaisräppäri. Jou. Se on varmaa siks, että oon syntyny navetassa, ja siks varmaa ehkä myös, että kyllä juttelen aika paljo ja sellasella mourukäskyäänellä, kun toi Te--- eiku Leijona (höh, musta toi on ihan pölijää) maukuu vaan silleen tosi sivistyneesti. Mutta se onki Hesasta.

Mutta emmä enää osaa sitä murretta, mitä Halsualla puhutaan, ku muutin tänne jo kohta kymmenenvuotta sitte. Mulla onki kohta synttärit. Jospa noi muistais ja saisin herkkuja. En oo iha varma, oliko se 25. vai 27. tätä kuuta, voisin juhlia molempina! Mut en haluu rusettia kaulaan niinku jouluna. 10v täyttä kissaa. Se vois olla mun ekan räppiälppärin nimi.

Mulla on kippura häntä. Jotku ihmettelee sitä. Se on ollu semmone aina. Ja jos joku tulee meille, oon aina heti vastassa. Musta on jännää, jos ovikello soi. Toi...Leijona (hah, muistin!) menee monasti sillo piiloon johonki, mutta meikäläine on kissana paikalla. Tykkään ihmisistä ja vieraatki saa rapsuttaa mua. Oikeestaa niitte on pakko.

Tähän väliin laitan kuvakallerian musta:



Emäntä sano, että mä oon sisustus kissa. Joskus avaruus kissa. Joo, mullon kyl tämmöset vihreet silmät ja meillä on saman värisiä tyynyjä ja vilttejä. Ja jos jossain räpsähtää semmonen valo, vähä niinku kesällä kun jyrisee ulkona, ne silmät hehkuupi silleen, et näyttää et oisin jostai ulko avaruudesta.

Nyt toi Te---, eiku Leijona sano, etten saa muka enää kirjottaa. Höh. Ois mulla vielä ollu juttuja.

7 kommenttia:

  1. Moi räppärikissa!
    Tosi mojovat kuvat on sinusta, jou.Vai Halsualta. Sinun täytyy ilmoittautua Kasso isse -kurssille ensi kesänä. Voisit lähteä minun kavaljeerikseni tuonne Kaustisen kansanopistolle. Googlaapa kurssi. Mutta käy se murthen opiskelu näin kirijekurssillaki: älä mee meshän, kasso ettei vissa lyö oshas.Juo maitua ja syö nisua ja sitte kassothan kolokosti.Kyllä net ihimettelis törkiän kolokosti ko met ilimestyisimmä sinne kurssille käsi käresä ei ko tassu käresä ja mouruttas yhesä. Sää oot oppinu kaupunkilaiseks mutta kyllä maalaiskissan syrämessä kuiteski säilyy kuva siitä navetasta ja lehemistä.
    Oikein mukavaa parveke-elua sinne Kontulaan
    Airi

    VastaaPoista
  2. Moi Airi, tattista vaan vinkistä. Kirije kurssi sopii mulle! Luulen et siitä tulis vähä poveria sanotuksiin mun levylle. :)

    VastaaPoista
  3. Mou,Pepsi-Kola!
    Kivaa kun sait suun vuoron kämppikseltäs ja pääsit sanohan mielipithes tähän bloghin.Olin silloin Halsualla kun isäntäsi
    toi pienen mustan karvapallon sieltä maalaistalon navetasta.Kassoit pelokhana veheriäisillä pyöreillä silimillä ja me kaikki olthin törkiän kolokosti ihastunheita sinhun.Kyllä tämä Halsuan murre sulla on säilyny.
    Älä usko tuota Airia.Sillä taitaa olla joku taka-ajatus.
    On varmasti ihatunu sinun veheriäishin silimhin ja haluaa tulla Kontulhan kissojen ammaks kesällä kun teirän isäntä ja emäntä lähtee reisshun.
    Muuten älä kuihaile kolokosti kämppiksen kans ettei emäntä hermostu.
    Anna joku eherotus syntymäpäivälahjasta etten osta jotain ihan hölömyä.

    Liisa

    VastaaPoista
  4. Mou Liisa, ymmärsin kaiken mitä kirjotit! Emmä varmaa oo unohtanu, mut kaikki menee vaa sekasi ku täällä kuuluu aika erilaista puhetta.

    Ai lahja...katkikset maistuis ja harjaamine. Ja ulos ois kiva päästä taas. Yhren lanka pallon tos pistin atomeiksi, mut emäntä oli vähä huolissaa ku meinasin syyä niitä lankoja. Mustaki on tullu vissii aikuine ku tykkään enemmän vaa hemmottelusta kuin leluista. Mut mä kyllä leikin niillä vappu jutuilla mistä toi Leijona ei kauheesti innostunu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mou vaan Pepsi-Kola!
      Vai että ulukoilu olis mieluista.
      Katothan nyt pääsenkö tänä kesänä kun se Airi tyrkyttää issiihän niin törkiän kolokosti.
      Täytyy minun isse kassua joku lahaja jota et heti paikalla saa säriettyä kokonhan.
      Kunhan et ole kovin kronkeli.
      Tairat olla muuten kovin nooli katkisten perhän.
      Se sinun kämppis on aika hyvä suusthan mitä olen sen pränttejä lukenu.
      Sano sille että pysyy heti paikalla pois emännän mahan päältä,menkhön rustelehan muuhalle.

      Liisa

      Poista
  5. Mhiaut Pepsikolalle Halsualta! Pikaisen palaverin jälkeen päädyttiin että ollaan ainakin kissanminttuserkuksia, koska joku meidänkin lukuisista isotäteistämme oli myös kippurahäntäinen. Halsualla vallitsee myös musta kissasuku jossa on vallitsevana tunnusmerkkinä liikavarpaat mutta he ovat Meriläisenkylältä.
    terv. Pekko, Muori, Mertta ja Pikku-Viiru

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mau sinnekki! Hyvä tietää tuo jos rupeis suku tutkimusta tekee. t. Pepsi-Kola

      Poista