tiistai 1. lokakuuta 2013

Kuukauden Lukijakissa: Lokakuu

Vuoden viimeinen kvartaali käynnistyy ja sen saa kunnian aloittaa Lokakuun Lukijakissa. Heipä hei, kuka olet?
Olen Tyyne Ei Alas Pöydältä Nyt Heti Usko Jo. Olen varmasti kuninkaallista sukua, koska minulla on noin monta nimeä. Yleensä palvelijani kutsuvat minua vain Tyyneksi tai Tympykäksi ja joskus kaikilla ihmeellisillä lempinimillä kuten Sandis, Räpiköivä Rääpäle ja Punttihousu. Luulisin etteivät he itsekkään tiedä mistä nuo kaikki nimet tulevat.

Rakkaalla kissalla on monta nimeä! Minuakin emäntä kutsuu monella eri nimellä. Missä asut?

Asun Raumalla korkeassa valkoisessa talossa. Muutimme tänne kauhealla tohinalla muutama viikko sitten. Aluksi pelästyin muuttojuttua, kun en tiennyt mitä se tarkoittaa ja menin sohvan käsinojan sisälle piiloon. Toinen palvelijoistani sitten joutui minut sieltä ulos vetämään. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen siihen että muutettiin, sillä täällä uudessa kodissa on pitkä käytävä jota pitkin on kiva juosta aina iltalenkkiä. Ja muutenkin täällä on enemmän tilaa ja kauheasti kaikkea tutkittavaa ja parveke jonne menen välillä ottamaan aurinkoa ja katselemaan lentäviä paisteja.

Heei, pääseekö sohvan käsinojan sisään piiloon? Täytyy yrittää, toimiiko meillä. Se, että on tilaa on kyllä kivaa. Ja parveke! Kenen kanssa asut?
Asun kahden palvelijani kanssa. Yleensä he ovat oikein mukavia ja tykkään loikoilla sohvalla heidän vieressään. He rapsuttelevat minua ja juttelevat hassuja. Joskus jompikumpi saattaa kuitenkin hiukan ärähtää jos vaikka satun maistelemaan vähän tuolin käsinojaa tai juoksemaan niin kovaa iltalenkillä että maljakko kaatuu ja silloin menen sohvan alle hetkeksi. Joskus sunnuntaisin he nukkuvat kauhean pitkään ja silloin vähäsen huolestun ja herättelen heitä maukumalla mahdollisimman kovaa. En oikein aina muista mikä aamu heidän pitää kiiruhtaa sinne työjuttuun ja mikä päivä he jäävätkin tänne kotiin minun kanssani.

Kyllä joka kissalla täytyy palvelijoita olla! Mitä syöt mieluiten?

No mieluiten syön tietenkin katkarapuja. Niitä on kyllä illalliseksi ihan liian harvoin jos minulta kysytään. Tykkäisin kovasti syödä myös tonnikalaa ja sellaisia raksuja joita palvelijat kutsuvat karkeiksi. He ovat kuitenkin sanoneet, että ne eivät ole hyväksi minulle ja siis niitäkin saan aika harvoin. Minulla on aika herkkä massu ja sairastun helposti jos saan vääränlaista ruokaa, joten yleensä syön kuitenkin sellaista liharuokaa jossa on sininen kansi. Se on onneksi ihan hyvää, sillä ovat nuo yrittäneet sellaista punakantistakin minulle antaa ja siitä en tykännyt yhtään.

Jee, katkarapuja olla pitää! Mutta tämä oli minulle uutta, saako ruokaa erivärisillä kansilla? Meillä on lähinnä vaan pussiruokaa. Mikä on lempipuuhaasi?
Oi, lempipuuhaani on leikkiä parhaan kaverini Kepin kanssa. Keppi on ollut minulla ihan aina. Laitan Kepin suuhuni ja juoksen oikein kovaa seinää tai hyllyä päin niin että Keppi singahtaa. Se on hauskaa ja aika jännittävää. Joskus jompikumpi palvelijoistani myös heiluttaa Keppiä ja sitten juoksen sen perässä. Tykkään myös iltalenkeistä ja juoksen edestakaisin pitkin käytävää oikein kovaa. Joskus niin kovaa että en ehdi jarruttaa ja juoksenkin seinää päin. Se on hieman noloa, mutta ei kuitenkaan haittaa kauaa. Iltalenkin jälkeen voinkin sitten käpertyä sohvalle palvelijan viereen rapsuteltavaksi. Sekin on ihanaa.

No takuulla on! Mutta tuo Keppi kuulostaa kyllä erikoiselta. Meillä pikkuemäntä on löytänyt jonkun esineen, jota kutsutaan sähläysmailaksi. Luulen, että se on jotain sukua Kepille. Mikä on mottosi?
Mitä kovempaa, sitä kovempaa! Tämä pätee kaikkeen tekemiseeni, sillä tykkään syödä, kehrätä ja maukua äänekkäästi ja myös kaikkein kivointa on kun saa juosta ihan täysillä.

Pistät siis kaiken peliin! Kunnon kissameininkiä. Mitä yhteistä on sinulla ja minulla? 
Leijonaa olen kuullut joskus sanottavan viidakon kuninkaaksi (asutko viidakossa, sitä en kyllä tiennyt) ja minähän olen myös kuninkaallista syntyperää.

Tuo on kyllä niin totta! En minä ihan viidakossa muuten elä, vaikka meillä onkin vihreä matto. Kiitos paljon Sinulle ja terveisiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti