keskiviikko 5. joulukuuta 2012

5. luukku: Pikkuinen joulu ja joulupukki

Monilla on tapana viettää pikkuista joulua ennen isoa joulua. Ainakin työssäkäyvillä ihmisillä on sellaisia, olen kuullut. Mutta pikkuinen joulu on ihan eri juttu kuin varsinainen joulu, vaikka niissä saatetaan ehkä syödä samanlaista ruokaa. Pikkujouluissa ihmiset eivät ole aina niin kiltisti, että oikeasti voisivat jouluna saada lahjoja. Minä kissana tiedän, että tontut seuraavat myös aikuisia. Varokaa vaan!

Mutta pikkuista joulua on kiva viettää ystävien ja tuttavien kanssa, koska isoa joulua vietetään yleensä ihan perheen kanssa. Sillonkin voidaan saada lahjoja, vaikka silloin joulupukki ei olekaan oikea.

Minä uskon, että joulupukki on oikeasti kissa. Koska kissat ovat tottuneet lentämään ainakin noitien kanssa, ja koska ketteryyttä tarvitaan, kun jossain paikassa pukki vie lahjat savupiipun kautta (mitä minä en kyllä ymmärrä ollenkaan, kun siinähän voi mennä likaiseksi ja sitten menee aivan turhaan aikaa huolelliseen puhdistautumiseen), ja koska kissoilla on monta lahjaa. Ainakin minulla on.

Minä ajattelin viettää pikkuista joulua tässä ennen isoa joulua. Se tarkoittaa sitä, että tänne pitää tulla ystäviä ja tuttavia, emännän on annettava minulle sekä kinkkua että katkarapua. Ja vielä jotain lahjoja. Kämppikseni voi vaikka toimia joulupukkina, sitä aitoa odotellessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti