tiistai 10. joulukuuta 2013

10. luukku: Joulun värit

Tänään on kaksi viikkoa jouluaattoon! Minua jännittää jo vähän. En kyllä ihan varma ole, mikä minua jännittää siinä joulussa. Ehkä se, etten ole vieläkään tehnyt lahjalistaa. En oikein ole keksinyt, mitä haluaisin, kinkun ja emännän rapsutusten lisäksi siis.

Nyt minua mietityttää se, että mitkä värit ovat joulun värejä? Yleensä jouluun liitetään punainen ja vihreä, vähän kultaa tai hopeaa sekä valkoista siihen mausteeksi. Uskon, että se vihreä tulee joulukuusesta, punainen omenoista, valkoinen puurosta, kulta valosta ja hopea pakkasesta. Eikö olekin uskottava selitys?

Meillä joulu on monivärinen, riippuu siitä, missä huoneessa ollaan. Olohuoneen joulu on ruskeaa ja kultaa, keittiössä punaista ja valkoista, makuuhuoneessa hopeaa, valkeaa ja turkoosia, pikkuemännän tulevassa huoneessa on semmoista erilaista punaista.
Sitä olen ihmetellyt, että miksei joulu voisi olla oranssivalkoinen? Olen kuullut lauluja, jotka kertoo mustasta tai valkeasta joulusta, mutta eipä ole kukaan laulanut oranssivalkeasta joulusta. Minun mielestä siinä olisi ideaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti